6 stycznia o godzinie 18:00 w kościele św. Maksymiliana Marii Kolbego odbędzie się koncert oratoryjny Johannesa Brahmsa pt. „Niemieckie Requiem” w wykonaniu Zespołu Wokalnego Breisach T.z., Młodej Filharmonii Kameralnej Fryburg oraz solistów – Sylwii Olszyńskiej i Sebastiana Szumskiego – pod kierownictwem Ludwiga Klebera.
Dzień wcześniej, 5.01.2017 roku o godzinie 18:00 koncert odbędzie się w kościele św. Maksymiliana Marii Kolbego w Oświęcimiu.
06.01.2017 godz. 18:00
Koncerty Mistrzejowickie
J. Brahms – Niemieckie Requiem
Miejsce: Kościół pw. św. M.M. Kolbego, os. Tysiąclecia 86 (dolny kościół)
Wykonawcy: Zespół Wokalny Breisach T.z. i Młoda Filharmonia Kameralna Fryburg
Soliści: Sylwia Olszynska i Sebastian Szumski
Kierownictwo: Ludwig Kleber
Wstęp wolny
„Niemieckie Requiem” op. 45 Johannesa Brahmsa (Ein deutches Requiem) – dzieło dedykowane pamięci rodziców kompozytora – zostało napisane przez młodego Brahmsa i wykonane po raz pierwszy w całości w lipskim Gewandhaus w 1861 roku. Nie jest to katolicka msza żałobna – Brahms sam był wyznania ewangelickiego – lecz siedmioczęściowe oratorium skomponowane do niemieckiego tekstu biblijnego. Wybór Oświęcimia i Krakowa – jako odpowiednik do niemieckich miejsc koncertów: Freiburg-Littenweiler i Kaiserstuhl – wiąże się ze specjalnymi relacjami pomiędzy Breisach i Oświęcimiem. Breisach łączy z Oświęcimiem partnerstwo od 2009 roku. Podczas wzajemnych kontaktów młodzieży polskiej i niemieckiej ważną rolę odgrywała historia II wojny światowej oraz nazistowskiej dyktatury. Wykonanie „Niemieckiego Requiem” Johannesa Brahmsa – właśnie w tych miejscach – ma dużą moc symboliczną. Wykonawcy koncertu podkreślają wagę cierpienia, żałoby, śmierci. To ważny krok w procesie pojednania obu państw.
Zespół Wokalny Breisach powstał z chóru składającego się z nauczycieli, uczniów i rodziców. Ten mieszany zespół jest jednym z największych klasycznych chórów w regionie Kaiserstuhl-Tuniberg. Zespół wykonuje wiele utworów z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej, takich jak Pasja według św. Mateusza (J.S.Bach), Stabat Mater (A.Dvorak), Oratorium Paulus (F.Mendelssohn), Niemieckie Requiem (J.Brahms), Mozart-Requiem, Stworzenie Świata (J.Haydn), Oratorium Bożonarodzeniowe (J.S.Bach), IX Symfonia (L.van Beethoven).
Młoda Filharmonia Kameralna Fryburg – orkiestra symfoniczną wykonującą wielkie dzieła symfoniczne z okresu klasycyzmu i romantyzmu – powstała w 1995 roku – w skład której wchodzi ponad 60 muzyków – studentów, pracowników i absolwentów Uniwersytetu im. Alberta Ludwiga we Fryburgu. Kierownikiem zespołu jest Andreas Winnen. Orkiestra koncertowała m.in. we Włoszech, USA, odbyła wielotygodniowe tournée po Ameryce Południowej (Argentyna, Brazylia, Urugwaj).
Sylwia Olszyńska – sopran – jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Studiów doktoranckich na Wydziale Wokalno-Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez znakomitych pedagogów, m.in. Teresę Żylis-Garę, Rosemarie Landry, prof. Evę Blahovą, dr hab. Marka Rzepkę czy Paula Esswooda. Jest laureatką wielu nagród międzynarodowych i krajowych konkursów wokalnych. Debiutowała na scenie operowej rolą Kleopatry w Giulio Cesare in Egitto G.F. Haendla w ramach XV Sądeckiego Festiwalu Iubilaei Cantus w Nowym Sączu (2009). Od 2011 roku współpracuje z krakowskim zespołem Capella Cracoviensis. Od 2012 roku pracuje jako pedagog na Wydziale Wokalno-Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Od 2015 roku jest solistką Krakowskiej Opery Kameralnej.
Sebastian Szumski – baryton – jest absolwentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dr Marka Rzepki. Swoje umiejętności wokalne doskonalił na licznych kursach mistrzowskich pod kierunkiem Heleny Łazarskiej, Evy Blahovej, Charlesa Kellysa, Rudolfa Piernaya, Ryszarda Karczykowskiego, Teresy Żylis-Gary. Debiutował na pierwszym roku studiów – w Filharmonii Poznańskiej – pod batutą prof. Stefana Stuligrosza. Koncertował w niemal wszystkich krajach Europy. Współpracował z cenionymi pianistami: Andrzejem Tatarskim, Marcinem Koziakiem, Piotrem Różańskim oraz dyrygentami: Janem Tomaszem Adamusem, Krzysztofem Pendereckim, Stefanem Stuligroszem, Piotrem Sułkowskim, Federico Maria Sardellim, Allesandro de Marchi, Poul McCreeshem, Joshua Riffkinem, Andrew Parrotem, Vincentem Dumestrem, Fabio Bonizzonim. Jest laureatem wielu nagród międzynarodowych i krajowych konkursów wokalnych. W 2008 roku zadebiutował na scenie podczas Barbakanfestival w Krakowie, kreując partie Harbiego Almavivy w operze Wesele Figara W. A. Mozarta. Jest kameralistą i solistą krakowskiego zespołu Capella Cracoviensis.
Koncerty Mistrzejowickie to projekt realizowany przez Klub „Kuźnia” Ośrodka Kultury im. C.K. Norwida, dzięki życzliwości Parafii pod wezwaniem św. Maksymiliana Marii Kolbego i pomocy Rady Dzielnicy XV. Koncerty odbywają się raz w miesiącu (niedziele) w Kościele pw. św. Maksymiliana Marii Kolbego na os. Tysiąclecia 86. Ich celem jest upowszechnianie wśród lokalnej, nowohuckiej publiczności muzyki poważnej, sakralnej, a także poezji w wykonaniu znanych krakowskich aktorów. Koncerty są wzbogaceniem oferty kulturalnej i tworzą możliwość bezpłatnego udziału w wartościowych i znaczących wydarzeniach.
Koncerty Mistrzejowickie odbywają się pod honorowym patronatem Stanisława Kardynała Dziwisza, Arcybiskupa Metropolity Krakowskiego.
Serdecznie zapraszamy! 🙂
Wydarzenie jest w naszym kalendarzu:
[button link=https://www.mistrzejowice24.pl/my-calendar]KALENDARZ WYDARZEŃ[/button]