28/03/2024
Infrastruktura Nowości

Kiedy powstanie Krakowski Szybki Tramwaj do Mistrzejowic?

Zarząd Dróg Miasta Krakowa

Zarząd Dróg Miasta Krakowa poinformował, że zakończył dialog konkurencyjny dotyczący Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku Mistrzejowice – ul. Meissnera z trzema firmami: Mota-Engil Central Europe PPP Road Sp. z o.o., VARDUN Sp. z o.o. i konsorcjum firm: PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. (partner). Zostały na nim poruszone kwestie ryzyka, technologii, finansów i zasad, jakie będą obowiązywały partnerów w trakcie 20-letniej eksploatacji wybudowanego torowiska.

W najbliższych kilkunastu dniach ma powstać ostateczna dokumentacja, która trafi do partnerów z prośbą o złożenie oferty. Czas przygotowania oferty to 90 dni, w dodatku możliwe są ewentualne odwołania, dlatego wstępnie przewidywana data zawarcia umowy to koniec najbliższego lata. Natomiast uzyskanie decyzji na realizacje inwestycji planowane jest w II kwartale 2022 roku, a zakończenie prac budowlanych i rozpoczęcie eksploatacji torowiska w I kwartale 2024 roku. Eksploatacja ma zakończyć się w I kwartale 2044 roku.

Projekt torowiska zakłada, że w okolicy ronda Polsadu zostanie wybudowany wielopoziomowy węzeł przesiadkowy, a tramwaje na odcinku będą mogły jeździć z częstotliwością co 1,5 minuty.

Informacje odnośnie projektu w BIP

Źrodło: zdmk.krakow.pl/nasze-dzialania/negocjacje-z-oferentami-zakonczone/

1 Comment

  • Cyrk 21/01/2020

    Oby nigdy. Zalety trolejbusów w stosunku do tramwajów:

    1. Niższy koszt inwestycji wobec braku szyn.
    2. Wyższy współczynnik przyczepności ogumionych kół na jezdni, pozwalający na zastosowanie dużo większych przyśpieszeń rozruchu i opóźnień hamowania. Przy pojedynczych tramwajach rzadko przekracza się przyśpieszenie 1,2 ms^2 a przy trolejbusach ograniczenie stanowi tylko wygoda podróżnych, dla której nie należy zwiększać przyśpieszeń powyżej 1,5 – 2,0 ms^2.
    3. Stosunkowa łatwość zmiany trasy w zależności od zmieniających się potrzeb ruchu. Koszt przeniesienia sieci napowietrznej jest bowiem niewielki.
    4. Cichy bieg trolejbusu. Ma to duże znaczenie w ruchu wielkomiejskim.
    5. Możliwość omijania przeszkód na jezdni, pozwalająca na ominięcie również unieruchomionego trolejbusu, jeśli tylko jego odbieraki są opuszczone.
    6. Możliwość podjeżdżania na przystankach do samego chodnika, co zwiększa przepustowość ulicy i dodatnio wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
    7. Możliwość pokonywania ostrzejszych wzniesień niż tramwaj. Trolejbus może pokonywać wzniesienia do 18%, a tramwaj bez przyczepy do 10%.
    8. Większa prędkość komunikacyjna wynosząca w śródmieściu 16-20 km/h przy tramwajach 15-18 km/h.
    9. Brak prądów błądzących.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *